Denne gangen skal vi ta for oss hva som skjer med avfallet etter at du har kastet det i dunken. Hvorfor kildesorterer vi når alt går i samme dunk og presses sammen i renovasjonsbilen?
Fimil renoverer på oppdrag fra seks eierkommuner, Nordkapp, Måsøy, Porsanger, Karasjok, Lebesby og Gamvik. Pr. i dag renoverer vi med eget mannskap og biler i Nordkapp, Måsøy, Porsanger og Karasjok mens Gamvik og Lebesby renoveres på anbud av vårt datterselskap Rask AS. (Tidligere Karlstad containerservice som nå er fusjonert med Rask).
Nordkapp har egen avdeling i Honningsvåg med egen bil mens de andre rutene som kjøres i regi av Fimil har utgangspunkt fra Gairasmoen avfallsanlegg.
Rutene våre går fra mandag til torsdag. Fredager har vi vedlikehold og service på bilene.
Det er vanligvis to personer med på renovering. En sjåfør og en renovatør.
Å være renovatør bak på renovasjonsbil er en fysisk krevende jobb. En full avfallsdunk veier opp til 70 kg og selv om det er hjul på dunken er det tungt å manøvrere den på all slags underlag frem til bilen for tømming. Det er mye av- og påstigning for hver gang dunker skal tømmes og vær og temperatur kan til tider også være svært utfordrende.
Renovatøren løfter alltid lokket på renovasjonsdunken og tar en titt. Dette for å sjekke om avfallet er i knytede poser og at det ikke er løst avfall i dunken. Dersom posene ikke er knyttet med dobbel knute eller det er løst avfall i dunken så vil ikke dunken bli tømt. Dette har med selve sorteringen på ankomststedet å gjøre, og vi kan ikke ha mye løst avfall inn på sorteringsanlegget.
En dunk må være lett tilgjengelig for renovatør (dunken skal stå maks 5 m fra veiskulder, gjerne med håndtakene mot veien, snømåking skal være utført og sandstrøing dersom det er glatt). På en gjennomsnittlig renovasjonsrute tømmer renovatør opptil 400 dunker, og på slutten av dagen kan renovatør da ha gått 10-12 km og tømt opp mot 10.-11.000 kilo husholdningsavfall fra deres avfallsdunker.
Nordkapp har egen avdeling i Honningsvåg med egen bil mens de andre rutene som kjøres i regi av Fimil har utgangspunkt fra Gairasmoen avfallsanlegg.
Rutene våre går fra mandag til torsdag. Fredager har vi vedlikehold og service på bilene.
Det er vanligvis to personer med på renovering. En sjåfør og en renovatør.
Å være renovatør bak på renovasjonsbil er en fysisk krevende jobb. En full avfallsdunk veier opp til 70 kg og selv om det er hjul på dunken er det tungt å manøvrere den på all slags underlag frem til bilen for tømming. Det er mye av- og påstigning for hver gang dunker skal tømmes og vær og temperatur kan til tider også være svært utfordrende.
Renovatøren løfter alltid lokket på renovasjonsdunken og tar en titt. Dette for å sjekke om avfallet er i knytede poser og at det ikke er løst avfall i dunken. Dersom posene ikke er knyttet med dobbel knute eller det er løst avfall i dunken så vil ikke dunken bli tømt. Dette har med selve sorteringen på ankomststedet å gjøre, og vi kan ikke ha mye løst avfall inn på sorteringsanlegget.
En dunk må være lett tilgjengelig for renovatør (dunken skal stå maks 5 m fra veiskulder, gjerne med håndtakene mot veien, snømåking skal være utført og sandstrøing dersom det er glatt). På en gjennomsnittlig renovasjonsrute tømmer renovatør opptil 400 dunker, og på slutten av dagen kan renovatør da ha gått 10-12 km og tømt opp mot 10.-11.000 kilo husholdningsavfall fra deres avfallsdunker.
Når bilen er full kjøres avfallet til Klubben avfallsanlegg i Billefjord. Her har vi vårt OPTIBAG-anlegg som optisk sorterer ut avfallet. Bilen tømmer alt ned i en grop også kalt «grava». Et samlebånd tar med seg røde, grønne og hvite poser og på spesielle punkt slås posene av. På den måten kommer grønne poser i egen container, røde i egen. Det som er igjen er hvite poser (restavfall) som da triller ut av båndet og i egen container.
På grunn av medfarten posene får både i avfallsdunk, i renovasjonsbilen og når de tippes ut igjen, er det veldig viktig med dobbel knute på posene. Dersom en grønn pose åpner seg vil ikke sensorene på sorteringsanlegget klare å se at dette er grønn pose og det som kunne blitt ny matjord ender i stedet opp som restavfall. Da vil kildesorteringen som dere gjør være bortkastet. Den ekstra knuten vi ber dere sette på posen er altså veldig viktig for at riktig avfall skal ende opp på riktig plass.
Etter endt sortering på OPTIBAG-anlegget har vi altså igjen skilt posene som ble blandet i avfallsdunkene og i renovasjonsbilen.
På grunn av medfarten posene får både i avfallsdunk, i renovasjonsbilen og når de tippes ut igjen, er det veldig viktig med dobbel knute på posene. Dersom en grønn pose åpner seg vil ikke sensorene på sorteringsanlegget klare å se at dette er grønn pose og det som kunne blitt ny matjord ender i stedet opp som restavfall. Da vil kildesorteringen som dere gjør være bortkastet. Den ekstra knuten vi ber dere sette på posen er altså veldig viktig for at riktig avfall skal ende opp på riktig plass.
Etter endt sortering på OPTIBAG-anlegget har vi altså igjen skilt posene som ble blandet i avfallsdunkene og i renovasjonsbilen.
(Full renovasjonsbil blir tømt på Klubben. Her går posene opp på samlebånd og gjennom forskjellige kammer blir de ulike posene slått ut slik at vi tilslutt har adskilt grønne, røde og hvite poser)

FAKTA OM VÅRT SORTERINGSANLEGG:
-Ble bygget i 2002 og satt i drift året etter.
-Kan sortere opptil 4 forskjellige fraksjoner
-Sorterer ca. 5 tonn avfall i timen.
-Sorterer over 6000 tonn i året.
-Ble bygget i 2002 og satt i drift året etter.
-Kan sortere opptil 4 forskjellige fraksjoner
-Sorterer ca. 5 tonn avfall i timen.
-Sorterer over 6000 tonn i året.
Nedenfor kan du se en film fra vårt sorteringsanlegg. Legg merke til de åpne posene og hva som skjer med dem: